Sunday, January 20

once - maybe

you must have fallen from the sky
you must have come here in the pouring rain
you took so many through the light
and now you're on your own
zbavím se někdy tohohle pocitu, který ve mně vyvolávají filmy jako once, který ve mně vyvolalo ps, i love you, pocitu, který je archetypální a pořád se vrací, neurčitá touha unikat a hledat se a něco si dokazovat a zároveň velmi určitá touha žít někde (a to někde už dobrých deset let znamená nejlépe v irsku), kde je moře a strašně zelená příroda a kde se dá padat s deštěm.
pořád mi dochází, že si nejsem ničím jistá, a že možná nebudu nikdy. v mém okolí, jak stárneme, dochází k novým a novým rozhodnutím, odsuzujícím k něčemu, lidé se berou, stěhují, čekají děti, usazují... nechci podlehnout, a zejména ne tak brzo, pocitu, že pokud se nebudu chovat jako oni, tak budu nějakým způsobem exkomunikovaná ze společnosti, respektive ze společnosti svých v budoucnu bývalých přátel, se kterými se nebudu mít o čem bavit, protože nebudu "normální" jako oni. vůbec, s věkem je ta instinktivní potřeba být "normální" stále silnější a těžko se s ní bojuje.
toho, co by se k tomu dalo napsat, je hodně. myslím si, že určitě existuje něco, k čemu do jisté míry směřujeme, něco, co je určováno tím, jací jsme. dá se s tím bojovat, dá se to změnit, ale je to těžké, protože se v podstatě musíme změnit sami a to není lehké nikdy. když mi d. vykládal karty, říkal, že mám silné předpoklady být rolí žena, manželka a matka (ehm, fuj). pointa není v tom jestli tomu věřím. pointa je v tom, že se bojím, že by to tak mohlo být, protože taková být nechci. je to nedospělost? nechci "dospět" tímhle směrem. akrab mi psala, proč bychom tedy byli na světě, když ne proto, abychom se rozmnožovali, a :m: mi na to řekl, že máme přeci rozum, tak nemusíme jen slepě poslouchat biologické instinkty. zajímalo by mě kolik lidí, respektive žen, ale mužů v podstatě taky, tohle někdy řešilo a pak si řeklo, že je přeci normální být normální. a kolik lidí kolem třiceti, pětatřiceti si říká, ach jo, kdybych jen nechtěl být jako ostatní. co když se zachovám "normálně" a budu po zbytek života cítit hořkost z toho, že jsem si nedokázala stát na svém a žít tak, jak skutečně chci?
a co vlastně chci? ty nebudeš nikdy sama, řekla mi kdysi blanka a něco podobného mi řekl teď i el. ale taky mi řekl, že nepůsobím jako někdo, kdo by sám být chtěl. na to se dá říct jediné - orly? myslím že ohledně formování mojí osobnosti by mi nějaká samota prospěla. ale těžko můžu doma říct, pojedu na rok do irska, počkej na mě. všudypřítomná mylná představa, že čekám na vlak, když v tom vlaku ve skutečnosti už jsem a on pořád zrychluje (to byla poslední blbá metafora, slibuju). a strach o jistoty. a strach brát věci absolutně. strach, že se přesvědčím, že je něco správné jen z nejistoty, a pak toho budu litovat.
jsem vážně tak divná?
jo, a nechoďte na once. radši si pusťte soundtrack. kromě scény s vysavačem, která byla vtipná, ve vás zůstane akorát lítost.

9 comments:

paulie z maleho mesta said...

Já chci taky do Irska nebo do Francie (na jih) nebo do Španělska nebo do Itálie nebo prostě někam. :)

Nejhorší je, že mám pocit, že to tady už nedokážu třeba na rok opustit. Možná mi ten vlak ujel, nke.

Anonymous said...

Být sám může být ku prospěchu věci - člověk si všechno přebere, zamyslí se nad sebou a uvědomí si, co je pro něj důležité. Jenže taky se ve svých úvahách zakope někam moc hluboko a bez zpětné vazby můžou tyhle úvahy vést k příliš absolutním a hlavně nepřesným závěrům. Asi není od věci být sám, ale ne za každou cenu, spíš pokud to vyplyne ze situace. A otázka normálnosti - copak ty víš, jestli budeš stále stejná? Nemůžeš brát tak absolutně, že teď nechceš rodinu a že tomu tak nikdy nebude. Člověk se vyvíjí tím, jak stárne a mění se i jeho pohled na svět. A u tebe, protože jsi výjimečná, to může být zajímavým směrem :-)

e*v said...

paulie: a co přesně nedokážeš opustit? rok je, pořád ještě (v našem věku, hihi) relativně krátká doba. (a zrovna teď tu možnost máš víc než třeba před půl rokem). já bych byla moc ráda, kdyby mi to vyšlo. i když třeba nepojedu sama :)

el: nojo, ale nejde o to, k čemu se vyvinu (divím se že jsi nekomentoval ty karty :p), ale pocit nepatřičnosti, kterej mám už teď a kterej se bude akorát zhoršovat - ano, pokud přirozeně nedospěju k tomu, že bych třeba chtěla jako ostatní mít rodinu. ale nechci k tomu dospět společesnkým nátlakem. chci si stát za svým. ale co když ostatní to mají stejně? co když je život jen o tom, že se všichni přizpůsobují tomu, co považují za normální?

paulie z maleho mesta said...

e*v: To je na dlouhé povídání. Někdy u dýmky a u vína... Ale jasně že je to částečně psychologická záležitost. :)

e*v said...

paulie: jasně, po zkouškovém dorazím a probereme to. (student agency nabízí zpáteční dublin za 1800, od března. to je výzva, ne?)

já vím, že to je složitější. taky by pro mě nebylo lehké hodit všechno za hlavu. ale zase je to jen rok. nebo třeba jen půl roku. a nemyslím si, že by to automaticky znamenalo, že všichni koho tu znám, by na mě zapomněli. spíš mě to láká, je to taková výzva poznávat něco nového/cestovat - pořád je v tom to, "dokud ještě můžu" - kdo ví, co bude dál, že.

(a litovat toho, že to neudělám, je možná těžší, než to udělat a zjistit, že tohle teda ne.)

Sajri said...

A ja chci nekam na sever, nekam hodne na sever, treba na Jamal nebo na Tajmyr, a uz tam zustat.

e*v said...

sajri: a v čem je problém?

Sajri said...

ev: v nicem. Nasetrim na cestu a jedu :-).

Anonymous said...

podivej se kolem sebe. kolik mas znamych kteri jsou hodne "nenormalni". a stejne se s nima bavis, porad mate sobe co rict. to ze s nekym komunikujes a mluvis malo zavisi na tom, jestli je nekdo „normalni”.

mas jeden jediny zivot. druhy ti nikdo neda.

a ty pujdes v tom zivote za tim, co chces. o cem jeste nevis ze to chces. to chce cas, chce to preckat ty vsechny nejistoty a pochybnosti, ale driv nebo pozdej zjistis co je to. Jak to vim? Nevim. Ale trochu te uz znam. a uz jen proto, ze uvazujes o tom, ze muzes „normalite” podlechnout, ji nepodlechnes.

jestli porad nebudes chtit mit deti nebo rodinu, byt matka a manzelka, je vic nez jiste, ze s toho duvodu cely zivot mnocho lidi ti bude rikat, ze nejses normalni, ze jses nedospela, ze jses egoisticka. ano, jses egoisticka. jako kazdy clovek bez vyimky. je to spatne? nemyslim si. Podlechnes tomu tlaku? Malo pravdepodobne..

jo, a nebudes sama. jeste nejakou dobu muzes byt osamela, i kdyz s nekym, i kdyz s prately kolem. ale myslim si ze to mine